Laureaci 2023

Do drugiej edycji konkursu wpłynęło ponad 120 zgłoszeń. Podczas Gali Nagrody 18 maja w Muzeum Polin w Warszawie, Kapituła przyznała 13 Nagród oraz 12 wyróżnień.

Nagroda Główna

Nagroda Specjalna - Publikacja

Nagroda dla osób publicznych

Nagroda dla liderów

Nagroda dla instytucji

LAUREATKA NAGRODY GŁÓWNEJ

Janina Ochojska

Działaczka społeczna, założycielka i liderka Polskiej Akcji Humanitarnej. Od trzech dekad kierowana przez Janinę Ochojską PAH niesie pomoc osobom, które potrzebują wsparcia w wyniku kryzysów humanitarnych, wojen i katastrof naturalnych. Działania PAH objęły ponad 50 krajów. Inne obszary działania Janiny Ochojskiej to m.in. wsparcie migrantów w Polsce oraz programy zmniejszające ubóstwo (m.in. prowadzony od 1998 r. program „Pajacyk”). Kapituła Nagrody uhonorowała Janinę Ochojską za stworzenie profesjonalnej organizacji działającej na rzecz potrzebujących, w tym dzieci i młodzieży na wielką skalę, a także osobisty przykład zaangażowania i odwagi, w tym sprzeciw wobec traktowania migrantów na granicy polsko-białoruskiej.

Laureat Nagrody Specjalnej

Prof. Jacek Leociak

Literat, historyk, akademik, jeden z najbardziej znanych cenionych polskich i zagranicznych badaczy historii warszawskiego getta. Wieloletni pracownik Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, a następnie kierownik Centrum Badań nad Zagładą Żydów Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Dzięki staraniom prof. Jacka Leociaka ukazało się najbardziej wyjątkowe dzieło Janusza Korczaka ¬– „Pamiętnik zwany Pamiętnikiem z getta”. Kapituła nagrodziła prof. Jacka Leociaka za wszechstronne badanie losów Korczaka i ich kontekstów i przybliżanie go odbiorcom jako człowieka, który „nie potrzebował i nie potrzebuje pomników, bo jest sam w sobie dostatecznie wielki i jednocześnie zwyczajny”.

NAGRODA DLA OSÓB PUBLICZNYCH

dr Konrad Ciesiołkiewicz

Politolog, psycholog, ekspert w zakresie praw dziecka i edukacji obywatelskiej. Autor wielu publikacji o prawach dziecka w praktyce działania organizacji oraz raportów i komentarzy w zakresie edukacji i wychowania. W Fundacji Orange rozwinął projekty edukacji informacyjnej, medialnej i cyfrowej dzieci i młodzieży oraz wspierające nauczycielki i nauczycieli oraz liderek i liderów społeczności lokalnych. Inicjator i współtwórca Karty Praw Dziecka w Biznesie. Współtwórca i promotor wielu inicjatyw na rzecz społeczeństwa obywatelskiego, dzieci i młodzieży. Kapituła nagrodziła Laureata za szerokie spektrum działań oraz wprowadzanie nowych wątków do agendy dyskursów o prawach dziecka i młodzieży oraz edukacji przyszłości.

Mirosława Kątna

Działaczka społeczna, psycholog i polityczka, współtwórczyni Komitetu Ochrony Praw Dziecka ¬– organizacji, która według słów Marii Łopatkowej powstała „ze zmowy ludzi nieobojętnych na los dziecka”. Założony w 1981 r. Komitet był pierwszą organizacją w Europie Wschodniej, której celem było przeciwstawienie się krzywdzeniu i złemu traktowaniu dzieci. Mirosława Kątna od 1984 r. pełniła funkcję wiceprzewodniczącej, a od 1990 r. kieruje zarządem KPD, nadając kierunek jego działalności. Kapituła nagrodziła Laureatkę za wieloletnią działalność na rzecz praw dzieci i młodzieży oraz wielki osobisty wpływ na tworzenie środowiska osób i organizacji upominających się o prawa dzieci i młodzieży.

Anna Maria Wesołowska

Prawniczka, sędzia, od dwóch dekad zaangażowana w edukację prawną – w tym młodzieży. Jej program w TVN „Sędzia Anna Maria Wesołowska” przybliżył funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości. Wcześniej jako sędzia stworzyła pogram uczestniczenia w rozprawach sądowych uczniów w wieku 15-18 lat jako form edukacji prawnej. Stworzyła jeden z pierwszych w Polsce program pokoju przesłuchań dla dzieci – świadków i ofiar przestępstw (pokój przyjazny dziecku – „błękitny pokój”). Kapituła nagrodziła Laureatkę za olbrzymi wpływ na edukację prawną dzieci i młodzieży, a także osobiste zaangażowanie ¬– w tym tysiące osobistych spotkań z młodzieżą w szkołach w całej Polsce.

NAGRODA DLA LIDERÓW

Marta Florkiewicz-Borkowska

Nauczycielka, trenerka edukacyjna, inicjatorka nowych rozwiązań w edukacji (w tym technologicznych, w zakresie arteterapii, kreatywności). Laureatka tytułu „Nauczycielka Roku 2017” w plebiscycie „Głosu Nauczycielskiego. Laureatka Nagrody im. I. Sendlerowej „Za naprawianie świata” w 2021. W swojej szkole w śląskich Pielgrzymowicach stworzyła bezpieczną i kreatywnej przestrzeń do wyrażania siebie. W stworzonym przez nią w 2013 r., autorskim programie edukacyjno–rozwojowego z elementami artetarapii „Pożeracze smutków” wzięło udział setki szkół i tysiące uczniów z całego kraju. Kapituła nagrodziła Laureatkę za innowacyjność i kreatywność.

Dominik Kuc

Aktywista i edukator działający na rzecz praw dzieci i młodzieży oraz równości, twórca Rankingu Szkół Przyjaznych LGBTQ+. Działa w fundacji Growspace, współtworzy projekty badawcze m.in. Warszawską Szkołę po Pandemii oraz systemowe – Statut do Naprawy. Zainicjował warszawską linię zdrowia psychicznego, działa w projektach na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, m.in. „Młode Głowy”. Kapituła nagrodziła laureata za stworzenie rankingu „Bezpiecznych szkół – Szkół Przyjaznych LGBTQ+”, w którym uczniowie wybierają placówki wyróżniające się atmosferą szacunku i tolerancją dla społecznej

Mariusz Kurnyta

Aktywista Podlaskiego Ochotniczego Pogotowia Humanitarnego, wolontariusz Fundacji Wolno Nam, znany jako Człowiek Lasu. Od początku kryzysu humanitarnego na granicy polsko-białoruskiej w 2021 r. ratował życie wycieńczonych głodem, zimnem, brakiem wody ludziom, w tym wielu matkom z dziećmi ¬– dostarczając im to, co niezbędne do przeżycia. Kapituła nagrodziła Laureata za determinację i skuteczność, a przede wszystkim za realizację w praktyce myśli, że „ratując jakiekolwiek życie ratujemy w sobie to, co zostało w nas z człowieka”.

Jakub Wygnański

Społecznik, animator rozwoju i współpracy „trzeciego sektora” w Polsce po 1989 r., który wywarł duży wpływ na jego obecny kształt. Współtwórca Forum Inicjatyw Pozarządowych i Stowarzyszenia Klon/Jawor, prezes Fundacji Stocznia. Kapituła nagrodziła Laureata za olbrzymi wpływ na rozwój organizacji samorządowych w Polsce, wieloletnią pracę służącą wzmocnieniu ruchów obywatelskich i społecznych oraz skuteczne tworzenie sieci współpracy w celu rozwiązywania problemów społecznych, w tym dotyczących najmłodszych.

Wyróżnienia

NAGRODA DLA LIDERÓW

dr Anna Krawczak

Ekspertka w zakresie in vitro, adopcji i pieczy zastępczej, za propagowanie wiedzy eksperckiej w tym zakresie oraz forsowanie systemowych narzędzi wspierających ochronę najmłodszych.

Kamila Olga Stępień-Rejszel

Psycholożka, pedagożka, propagatorka praw dziecka, za propagowanie założeń pozytywnej dyscypliny i działalność edukacyjną w zakresie rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży prowadzoną w przystępny, nowoczesny sposób.

Oktawia Gorzeńska

Liderka zmian w edukacji, za wieloletnią współpracę ze szkołami, dyrektorami, nauczycielami, samorządami z terenu całego kraju przy tworzeniu innowacyjnych programów edukacyjnych i strategii rozwoju placówek.

Patrycja Karykowska

Nauczycielka, bibliotekarka i animatorka społeczna, za niewyczerpalną kreatywność i umiejętne łączenie w pracy z dziećmi wielu ról, a także stworzenie w bibliotece jednej z kieleckich szkół magicznej przestrzeni z bajko- i baśnioterapią.

Marta Szymczyk

Nauczycielka, autorka bloga „Nieszablonowa pedagożka”, który stał się inspirującą przestrzenią do wymiany pomysłów dotyczących wychowania, edukacji antydyskryminacyjnej oraz sprawdzonych działań w pracy z dziećmi i młodzieżą.

Grzegorz Jach

Policjant, reżyser teatralny, aktor, pedagog, za niekonwencjonalne podejście do pedagogiki, które łączy doświadczenia związane z profilaktyką młodzieży i praktyczną wiedzą z zakresu teatru.

NAGRODA DLA INSTYTUCJI

Fundacja „Kosmos dla dziewczynek” z Warszawy

Mottem działającej od 2017 r. Fundacji jest „wzmacnianie dziewczynek, by miały odwagę być, kim chcą”. Fundacja wydaje magazyn dla młodych czytelniczek, powadzi też programy pomagające im budować poczucie własnej wartości. Do 2023 r. w działaniach fundacji wzięło udział ponad 150 tys. dziewczynek. Kapituła nagrodziła fundację za innowacyjny pomysł i imponujące działania wspierające nastolatki w dążeniu do spełniania swoich marzeń, przełamujące stereotypy i uprzedzenia, pokazujące im nowe ścieżki wyborów i nieograniczone możliwości.

Warszawskie Hospicjum dla Dzieci

Od 1994 r. stworzone przez dr Tomasza Dangla hospicjum zajmuje się opieka paliatywną nad nieuleczalnie chorymi dziećmi w ich miejscu zamieszkania, prowadzi również hospicjum perinatalne oraz działalność edukacyjną. Kapituła nagrodziła placówkę za wieloletni profesjonalizm i empatię, które zapewniają nieuleczalnie chorym dzieciom i ich rodzinom profesjonalne wsparcia medyczne, psychologiczne, socjalne i duchowe, a także za szacunek i empatię, zarówno do pacjentów, jak i ich rodziców, dla których ważny jest każdy dodatkowy wspólny dzień na świecie.

Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego z Warszawy

Fundacja działa od 2003 r. na rzecz edukacji i wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, prowadząc projekty na szeroką skalę w różnych obszarach związanych z edukacją i wychowaniem. Kapituła nagrodziła Fundację za realizowany od wybuchu wojny w Ukrainie projekt fundacji „Spynka”, który doprowadził do stworzenia w całej Polsce miejsca dziennej opieki dla ponad 11 tysięcy doświadczających strachu i niepewności najmłodszych dzieci z Ukrainy oraz ich matek. Jest on jednym z przykładów skutecznych i trafiających w potrzeby społeczne programów Fundacji.

Fundacja Civis Polonus

Fundacja Civis Polonus od 2004 r. prowadzi programy aktywnej edukacji obywatelskiej w szkołach i gminach. Jednym z nich jest program Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności „Równać Szanse”, który rozwija kompetencje społecznych i emocjonalnych młodzieży przydatnych w dorosłym życiu. Dzięki systemowi grantów i szkoleń na przestrzeni lat objął on ponad 150 tys. osób. Kapituła nagrodziła fundację za skuteczną realizacje tego programu i jego społeczne efekty, w tym wspieranie podmiotowości młodzieży z mniejszych miejscowości, rozwijanie ich samodzielności i niezależności.

Młodzieżowe Centrum Edukacji i Readaptacji Społecznej w Goniądzu

Ośrodek działa od 1956 r. jako placówka resocjalizacyjna, początkowo dla chłopców, a obecnie dla dziewcząt. Prowadzi działania w oparciu o własny „kompetencyjny model resocjalizacji”, którego celem jest skuteczna adaptacja do życia w społeczeństwie. Kapituła nagrodziła ośrodek za sukcesy wychowawcze i efektywne rozwijanie potencjału wychowanek. Efekty te są skutkiem zarówno nowatorskiego podejścia do resocjalizacji i przyjętego modelu działania, jak i pasji, empatii, kompetencji i otwartości wszystkich pracowników tej wyjątkowej placówki.

Wyróżnienia

NAGRODA DLA INSTYTUCJI

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 2 „KĄT” z Warszawy

Za stworzenie na mapie Warszawy wyróżniającego się, kultowego już ośrodka socjoterapii, miejsca nauki i wsparcia dla dzieci i młodzieży z problemem niedostosowania społecznego, z depresją oraz po próbach smaobojczych.

Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości w Lublinie

Za efekty społeczne realizowanego programu „Projektor” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, który wzmacnia postawy obywatelskie i społeczne młodzieży z mniejszych miejscowości oraz uczy krytycznego myślenia.

Stowarzyszenie „Serduszko dla dzieci” w Warszawie

Za blisko 30-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym z warszawskiej Pragi, w tym prowadzenie świetlicy środowiskowej Nasz Klub.

Ogólnopolska Scena Prezentacji Artystycznych Realizacji OSPAR

Inicjatywa Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie – za budowanie potencjału dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych z niepełnosprawnościami przez sceniczne kreacje artystyczne.

Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Rudzie Bugaj

Za urzeczywistnianie w swojej działalności korczakowskiego postulatu prawa dziecka do szacunku, rozwoju i zabawy oraz autorski program rozwijający w szkole samorządność uczniowską.

Zespół Szkół nr 33 dla Dzieci i Młodzieży Przewlekle Chorej w Bydgoszczy

Za empatyczną i skuteczną edukację dzieci chorych w środowisku szpitalnym (nauczyciele prowadzą zajęcia lekcyjne w szpitalach), wspieranie najmłodszych ich zarówno w edukacji, jak i w procesie zdrowienia.

O PRZYZNANIU NAGRÓD I WYRÓŻNIEŃ ZDECYDOWAŁA KAPITUŁA W SKŁADZIE:

Prezydium Kapituły

  • Prof. Barbara Smolińska-Theiss, Przewodnicząca Kapituły
  • dr Marek Michalak
  • Paweł Rabiej
  • Katarzyna Stoparczyk
  • Dorota Zawadzka
Członkowie Kapituły