Laureaci 2024
Znamy Laureatów Nagrody Korczaka 2024!
Do trzeciej edycji konkursu wpłynęło blisko 150 zgłoszeń. Podczas Gali Nagrody 17 maja w Muzeum Polin w Warszawie, Kapituła przyznała 17 Nagród oraz 9 wyróżnień.
Nagroda Główna
Nagroda dla Liderów
Nagroda dla Instytucji
Nagroda Specjalna
Nagrodę główną im. Janusza Korczaka otrzymali:
Tomasz i Marek Sekielscy
Dziennikarze, publicyści, autorzy programów telewizyjnych i filmów dokumentalnych. Laureaci wielu prestiżowych nagród m.in. Nagrody im. Andrzeja Woyciechowskiego, Polskiej Nagrody Filmowej Orły za najlepszy film dokumentalny. Wstrząsnęli opinią publiczną filmami „Tylko nie mów nikomu” oraz „Zabawa w chowanego” pokazującymi skalę wykorzystywania seksualnego dzieci w Kościele. Reakcja na ich filmy zwiększyła społeczne wyczulenie na wykorzystywanie seksualne dzieci, doprowadziła do powołania Komisji ds. Pedofilii. Kapitula nagrodziła ich za odwagę i determinację w pokazywaniu skali wykorzystywania seksualnego dzieci w Kościele.
Nagrodę specjalną im. Janusza Korczaka otrzymała:
dr Bożena Wojnowska
Wszechstronna badaczka życia i twórczości Janusza Korczaka, pracownik Instytutu Badań Literackich PAN (1962–1996), współedytorka Dzieł Janusza Korczaka, autorka wielu prac opisujących jego życie z punktu widzenia antropologii kulturowej publikowanych w książkach m.in. : „Janusz Korczak. Pisarz, wychowawca, myśliciel”, pod red. H. Kirchner, „Inna twarz Korczaka. Szkice o dwoistej tożsamości (i nie tylko)” oraz czasopismach m.in.: „Polin”, Dialogue and Universalism”, „Więź”. Współtworzyła wystawę oraz konferencję o Korczaku w Żydowskim Instytucie Historycznym (2000, 2002) Kapituła nagrodziła ją za wnikliwe i pełne pasji badania naukowe nad twórczością i życiem Janusza Korczaka. W imieniu laureatki nagrodę odebrał mąż.
W kategorii liderzy Nagrody im. Janusza Korczaka otrzymali:
Magdalena Bigaj
Założycielka i prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa, medioznawczyni, działaczka społeczna. Liderka zmian w edukacji i strażniczka praw dziecka w cyfrowym świecie. Zajmuje się profilaktyką e-uzależnień oraz bada wpływ Internetu na jednostkę i społeczeństwo. Pomysłodawczyni i współautorka Ogólnopolskich Badań Higieny Cyfrowej. Umieszczona przez magazyn FORBES Woman na liście „100 Kobiet Roku 2022” oraz na „Liście 100 zasłużonych dla edukacji cyfrowej w 2023 roku”. Autorka książki „Wychowanie przy ekranie. Jak przygotować dziecko do życia w sieci?” Kapituła nagrodziła ją za zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej wyzwań, które stawia przed nami cyfrowa rzeczywistość.
dr Iga Kazimierczyk
Pedagożka, nauczycielka, doktor pedagogiki, działaczka edukacyjna, autorka materiałów edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli, współtwórczyni społecznej kampanii „Wolna szkoła” na rzecz wolnej i dobrej edukacji dla każdego ucznia i uczennicy. Prezeska fundacji „Przestrzeń dla edukacji”. Koordynatorka programów edukacji obywatelskiej i historycznej. Specjalizuje się w szkoleniach z metody projektu, oceniania kształtującego i współpracy z rodzicami. Prezeska fundacji „Przestrzeń dla edukacji”. Od kilkunastu lat prowadzi zajęcia dla studentek i studentów kierunków pedagogicznych. Kapituła nagrodziła ją za konkretne rozwiązania nadające kształt polskiej edukacji.
prof. Błażej Kmieciak
Pedagog specjalny, socjolog prawa, bioetyk, były przewodniczący Państwowej Komisji ds. Wyjaśniania Przypadków Pedofilii. W centrum uwagi jego działalności i troski zawsze były dzieci. Profesor Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, a od lutego 2024 także profesor Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Przez osiem lat pełnił funkcję rzecznika praw pacjenta szpitala psychiatrycznego. Był też członkiem Zespołu ds. Ochrony Autonomii Rodziny i Życia Rodzinnego przy Ministerstwie Sprawiedliwości. Autor publikacji dotyczących relacji między etyką, prawem i medycyną. Kapituła nagrodziła go za konsekwencję i odwagę w działaniach na rzecz dzieci krzywdzonych seksualnie.
Halina Machulska
Aktorka, reżyserka, pedagog. Od lat 70 poprzez teatr uczyła młodych ludzi kształtować siebie i swoje otoczenie, jak być nie tylko lepszymi artystami, ale i lepszymi ludźmi. Zawsze traktowała dzieci jako równorzędnego partnera w rozmowie, uczyła odwagi i wyrażania siebie m.in. tworząc nowatorskie spektakle angażujące dzieci i młodzież. Zainicjowała powstanie Polskiego Ośrodka ASSITEJ (1982) W jego ramach inicjowała m.in. międzynarodowe projekty artystyczne, związane z teatrem dla dzieci i młodzieży. Przy ASSITEJ stworzyła Międzynarodowy Festiwal KORCZAK DZISIAJ pokazujący wartościowe wydarzenia teatralne z całego świata. Kapituła nagrodziła ją za fenomenalne połączenie sztuki z wychowaniem dzieci i młodzieży. W imieniu laureatki nagrodę odebrała Anna Kozłowska.
Agnieszka Sikora
Założycielka i prezeską Fundacji „po Drugie”. Zrezygnowała z dobrze zapowiadającej się kariery w mediach, założyła fundację pomagającą młodzieży egzystującej na marginesach życia społecznego. Wspiera młodzież i młodych dorosłych (18-25 lat) zagrożonych i dotkniętych bezdomnością, patologią i bezradnością. Ze wsparcia Fundacji korzystają przede wszystkim byłe wychowanki i wychowankowie domów dziecka, rodzin zastępczych i placówek resocjalizacyjnych, ale coraz częściej po pomoc zgłaszają się także osoby, które choć wychowywały się w rodzinie, to była nią niestety tylko z nazwy. Kapituła nagrodziła ją za nieustanne przypominanie, że zamiast skreślać człowieka, lepiej zaprosić go do pracy nad zmianą. W jej imieniu nagrodę odebrała Beata Antos.
Justyna Suchecka
Dziennikarka, edukatorka, ekspertka w tematyce edukacyjnej, autorka książek. Od kilkunastu lat jej empatyczne dziennikarstwo społeczne na najwyższym poziomie jest źródłem wiedzy i inspiracji dla wszystkich, którzy chcą zrozumieć współczesną młodzież. Jako jedna z pierwszych osób w Polsce zwróciła uwagę opinii społecznej na narastający problem kryzysu psychicznego młodego pokolenia, a także wykluczenia edukacyjnego dzieci i młodzieży w czasie pandemii COVID-19. Laureatka wielu nagród, m.in. Grand Press w kategorii dziennikarstwo specjalistyczne (2020), czy The Evens Journalism Prize for Education (2021). Kapituła nagrodziła ją za wrażliwość, zrozumienie problemów współczesnej młodzieży i dziennikarstwo zaangażowane społecznie.
dr Avi Tsur z Izraela
Twórczy, kreatywny ambasador idei Janusza Korczaka, od kilkudziesięciu lat tworzący
i realizujący różnorodne korczakowskie projekty edukacyjne i konferencje na całym Świecie. Przekazuje zasady korczakowskie następnym pokoleniom by mogły budować społeczeństwo na zasadach szacunku, równości i odpowiedzialności. Jest m.in. współtwórcą ” Salonu korczakowskiego” – warsztatów kierowanych do zarządów i wychowawców internatów oraz samych wychowanków. Ich głównym celem było budowanie samorządów młodzieżowych. Od 2012 współorganizuje w Polsce międzynarodowe letnie obozy młodzieżowe „Korczakowo”. Kapituła nagrodziła go za bezgranicznie poświęcenie w propagowaniu korczakowskiej wizji Świata.
Wyróżnienia
Nagroda dla Liderów
Marzena Kędra
pedagog, dyrektor szkoły Cogito w Poznaniu. Za tworzenie nowoczesnej edukacji i empatycznej szkoły, do której nauczyciele przychodzą ze względu na dzieci, a uczniowie, żeby rozwijać swoje zdolności.
Lucyna Kicińska
suicydolog, terapeuta narracyjny, autorka narzędzi edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Za udowadnianie, że można odnaleźć sens życia nawet w najtrudniejszych sytuacjach.
Jakub Tylman
pedagog, terapeuta, doradca metodyczny wychowania przedszkolnego, społecznik. Za kreatywne i nieszablonowe rozwiązania edukacyjne oraz pasję zmieniania polskiej szkoły w miejsce rozwoju młodego człowieka, w którym będzie chciał realizować swoje pasje i marzenia.
dr Halszka Witkowska
suicydolog, pomysłodawczyni i koordynatorka platformy edukacyjno-pomocowej „Życie warte jest rozmowy”. Za konsekwentne wykorzystywanie swojej wiedzy i doświadczenia na rzecz łamania społecznego tabu związanego z problemem samobójstwa.
Dom Pomocy Społecznej Dom Chłopaków w Broniszewicach
Ośrodek prowadzony przez siostry dominikanki zamieszkuje 67 chorych, niepełnosprawnych chłopaków, których siostry nazywają swoimi synami. Cierpią oni na różne schorzenia – od zespołu Downa, przez mózgowe porażenie dziecięce, po autyzm. Wśród podopiecznych znajdują się także osoby niewidome bądź niesłyszące oraz cierpiący na choroby przewlekłe czy genetyczne. Kapituła nagrodziła siostry za stworzenie swoim podopiecznym prawdziwego domu i przykład czystego, bezgranicznego szacunku do bliźniego. Jak same mówią nagroda jest wyrazem szacunku dla całej społeczności Domu Chłopaków w Broniszewicach i ich codziennych starań, żeby życie miało sens.
Grupa Granica
Ruch społeczny stworzony w odpowiedzi na kryzys humanitarny na granicy polsko – białoruskiej. Tworzą go aktywistki i aktywiści z całej Polski, w tym także mieszkanki i mieszkańcy terenów przygranicznych. Pomagają migrantkom i migrantom przymusowym. Monitorują przypadki łamania praw człowieka. Wspierają osoby, które uciekły ze swoich krajów m.in. przed głodem, wojną, czy przemocą ekonomiczną i polityczną. Grupa na granicy udzieliła różnego rodzaju wparcia ponad 10 tys. osobom z czego większa część, to dzieci. Kapituła nagrodziła te działania za przywracanie nadziei, że ludzi dobrej woli jest więcej, a człowiek bez względu swoją sytuację ma prawo do godnego życia.
Fundacja Różowa Skrzyneczka
Od wielu lat skutecznie realizuje na terenie Polski projekt, którego celem jest zapewnienie w przestrzeni publicznej łatwego i bezpłatnego dostępu do środków higieny osobistej na czas miesiączkowania. Dzięki jej działaniom w szkołach i miejscach publicznych pojawiły się „różowe skrzyneczki” zapewniające bezpłatne środki higieniczne niezbędne na czas menstruacji. Pierwsza różowa skrzyneczka pojawiła się w grudniu 2019 r. Od tego czasu zostały zamontowane w ponad 10 tys. miejsc w całym kraju. Ich liczba systematycznie rośnie. Fundacja zapewniła ponad 500 tys. podpasek i przeprowadziła ponad 100 warsztatów. Kapituła nagrodziła fundację za stworzenie wyjątkowego programu odczarowującego menstruacyjne tabu.
Fundacja Unaweza za projekt „Młode Głowy”
Ogólnopolski, bezpłatny projekt edukacyjny dotyczący zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi. Zwrócił powszechną uwagę na alarmujący stan ich zdrowia psychicznego. Kapituła nagrodziła fundację za zajęcie się tym tematem i skuteczne mówienie światu, co trzeba zrobić. Projekt stworzył presję na pilne działania profilaktyczne i zdrowotne. Jego misją jest nie tylko edukacja młodych, ale również wsparcie dorosłych w rozwijaniu kompetencji świadomego rodzica, a tym samym zadbanie o dobrostan swojego dziecka i siebie samego. Z myślą o rodzicach i opiekunach opracowany został bezpłatny program wspierający umiejętności rodzicielskie, który ma pomóc w budowaniu i wzmacnianiu relacji rodzinnych.
Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce
W Polsce funkcjonuje od 1984 roku. Jest częścią międzynarodowej organizacji SOS Children’s Villages, obecnej w 137 krajach i terytoriach świata. Pomaga dzieciom opuszczonym, osieroconym oraz zagrożonym utratą opieki rodziców w kształtowaniu swojej przyszłości i uczestniczy w rozwoju ich społeczności. Organizuje różnorodne formy pomocy dzieciom, aby jak najlepiej przygotować je do dorosłego życia. Stowarzyszenie prowadzi 4 SOS Wioski Dziecięce, gdzie opuszczone i osierocone dzieci znajdują troskliwy dom i opiekę. Rozwijają także działania profilaktyczne, w ramach Programu „SOS Rodzinie”. Kapituła nagrodziła stowarzyszenie za patrzenie szerzej i dalej. Pokazywanie, że wszystkie dzieci potrzebują wsparcia.
Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi w Laskach
Od ponad stu lat uczą, wychowują, rehabilitują, pomagają odnaleźć się
w świecie, którego ich podopieczni nie zobaczą. Towarzyszą swoim absolwentom w dalszym życiu. W Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych w Laskach przygotowują się do samodzielnego życia niewidome i słabowidzące dzieci z terenu całej Polski. Dzieci mają do dyspozycji przedszkole, szkoły podstawowe i gimnazja, zawodowe szkoły ponadgimnazjalne lub w liceum ogólnokształcące, a także szkołę policealną. W Laskach działa również szkoła muzyczna oraz internaty. Kapituła nagrodziła Towarzystwo za determinację, otwartość i konsekwencję w przywracaniu nadziei życia.
Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci
Działa nieprzerwanie od 2007 roku, sukcesywnie zwiększając zakres swoich usług świadczonych śmiertelnie i przewlekle chorym dzieciom, oraz ich rodzinom. Celem, który od początku przyświecał działaniom, było otoczenie chorego dziecka kompleksową opieką, często wykraczającą poza schemat ogólnie przyjętych działań. Dzięki temu powstała dobrze funkcjonująca i skuteczna w swych działaniach instytucja, której ludzie ufają i w której wspieraniu widzą sens. Kapituła nagrodziła hospicjum za każdą minutę uważności, życzliwości i empatii poświęconą dzieciom i ich rodzinom w sytuacji, gdy kres małego życia jest blisko.
Wolna Szkoła
Oddolna inicjatywa stu różnych organizacji, środowisk rodziców, uczniów i nauczycieli oraz ludzi świata kultury. Powstała w 2021 roku jako społeczna kampania sprzeciwu wobec prób centralizacji zarządzania oświatą (tzw. Lex Czarnek) Połączyła ich idea szkoły, która buduje społeczeństwo oparte na wzajemnym szacunku i tolerancji. Monitoruje propozycje zmian oraz zmiany wprowadzane w systemie edukacji. Nagłaśnia prawdziwe, często przemilczane problemy polskiej szkoły. Kładzie duży nacisk na konsultacje rządzących ze stroną społeczną. Kapituła nagrodziła inicjatywę za skuteczność i moc wspólnego działania dla lepszej edukacji.
Wyróżnienia
Nagroda dla instytucji
Forum Dialogu
Za uczenie szacunku do różnorodności, samodzielności w myśleniu, odpowiedzialności za drugiego człowieka. Za budowanie pomostów między Polską, a społecznością żydowską.
Małopolskie Hospicjum dla Dzieci
Za kompleksowe wspieranie nieuleczalnie chorych dzieci i ich rodzin.
Za chwile wytchnienia i otuchy dla nich, gdy tego najbardziej potrzebują.
Rodzinny Dom Dziecka Barbara i Sławomir Chruślińscy
Za tworzenie od 2012 roku rodzinnego domu i szansy na nowe życie oraz nieustanną chęć zmienia świata na lepsze. W sumie mieszkało u nich już ponad 90 dzieci po doświadczeniach przemocy fizycznej i psychicznej.
Śląskie Hospicjum dla Dzieci Świetlikowo
Za głęboki szacunek do dzieci, konsekwentne wspieranie ich praw. Skupienie uwagi na potrzebach rodziców i dzieci w najtrudniejszych momentach życia.
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Wrocławiu
Za udowadnianie, że leczenie i przywracanie do zdrowia, to nie tylko medycyna, ale między innymi prowadzenie wspólnie z pacjentami szpitalnego ogrodu, czy twórcze ich angażowanie.