Laureaci 2022

W pierwszej edycji konkursu wpłynęło 79 zgłoszeń. Nagrody otrzymało 13 osób i instytucji. Kapituła przyznała również 14 wyróżnień.

Nagroda Główna

Nagroda dla osób publicznych

Nagroda dla liderów

Nagroda dla instytucji

LAUREATKA NAGRODY GŁÓWNEJ

Marta Ciesielska

Marta Ciesielska

Polonistka, kustoszka, edytorka, koordynatorka działalności Korczakianum w Muzeum Warszawy. Od kilku dekad konsultantka, autorka i współautorka projektów i prac badawczych, edukacyjnych i popularyzatorskich, dotyczących Henryka Goldszmita ¬– Janusza Korczaka, jego biografii, recepcji postaci oraz dzieła w Polsce i zagranicą. Współedytorka 15-tomowej edycji Dzieł zebranych Korczaka i wyborów tekstów źródłowych poszerzających wiedze o Korczaku m.in. poprzez prezentację instytucji i ludzi „z kręgu” Starego Doktora. Kapituła nagrodziła Mart Ciesielską za całokształt działań związanych z badaniem dziedzictwa myśli Janusza Korczaka.

NAGRODA DLA OSÓB PUBLICZNYCH

Marta Ciesielska

s. Małgorzata Chmielewska

Społeczniczka, prezeska fundacji „Domy Wspólnoty Chleb Życia”. Pracowała m.in. z dziećmi niewidomymi w Laskach, od 1990 r. działa we Wspólnocie Chleb Życia prowadząc domy dla bezdomnych, chorych i samotnych matek. Fundacja prowadzi 11 domów w całej Polsce, otwartych dla każdego, kto znalazł się w trudnej życiowej sytuacji. S. Chmielewska podkreśla znaczenie ekonomii społecznej oraz wartość społeczną pracy. Jest członkinią stowarzyszenia innowatorów społecznych Ashoka. Kapituła nagrodziła Laureatkę za stworzenie bezpiecznych przystani dla ludzi, którzy „wypadli z systemu” i przypominanie o szacunku dla każdego człowieka.

Krystyna Starczewska

Krystyna Starczewska

Pedagożka, polonistka, filozofka, działaczka opozycji antykomunistycznej w PRL, uczestniczka obraz „Okrągłego Stołu”. Współtwórczyni i pierwsza dyrektorka I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego „Bednarska” w Warszawie, które przecierało szlaki szkolnictwa niepublicznego w Polsce, wieloletnia dyrektorka 20 Społecznego Liceum w Warszawie, prezeska Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej. Zajmowała się także dziełem Janusza Korczaka, psychologią humanistyczną, feminizmem i etyką. Kapituła uhonorowała laureatkę za wierność korczakowskim ideom i ich rozwijanie w praktyce, a także personalny wpływ na tworzenie nowoczesnej edukacji po 1989 roku.

Wanda Traczyk-Stawska

Wanda Traczyk-Stawska

Żołnierz Armii Krajowej (ps. „Pączek”), harcerka, członkini „Szarych Szeregów”, uczestniczka Powstania Warszawskiego, więźniarka niemieckich obozów. Absolwentka psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat pracowała jako pedagog z młodzieżą jako pedagog w Szkole Specjalnej nr 6 dla dzieci specjalnej troski na warszawskiej Pradze oraz w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 3. Inicjatorka Izby Pamięci na Cmentarzu Powstańców na Woli. Kapituła nagrodziła Laureatkę za jej odważny i silny głos w obronie godności człowieka, wolności, równości, praw kobiet, praw dzieci i młodzieży, ochrony klimatu i mądrego patriotyzmu, głos słyszany i doceniany przez młode pokolenie Polek i Polaków.

Wyróżnienia

NAGRODA DLA OSÓB PUBLICZNYCH

Tomasz Dangel

Pomysłodawca i twórca Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci, które od 1994 r. zajmuje się pediatryczną opieką paliatywną, za wieloletnią aktywność lekarską i niesienie pomocy najmłodszym pacjentom, wymagającym opieki i troski.

Anja Rubik

Modelka, działaczka społeczna, założycielka Fundacji Sexed.pl, za stworzenie fundacji, która skutecznie i na masową skalę edukuje młodzież w zakresie praw człowieka, równości płci, relacji międzyludzkich i odpowiedzialnego życia seksualnego.

Przemysław Staroń

Nauczyciel i wychowawca, innowator edukacji ¬– za pokazywanie, że szkoła nie musi być nudna, ale może być wspaniałą przygodą, pasją i magią – nie tylko dla dzieci, ale również dla wychowawców i nauczycieli.

NAGRODA DLA LIDERÓW

Artur Czepczyński

Artur Czepczyński

Przedsiębiorca, założyciel Czepczyński Family Foundation działającej w obszarze edukacji ekonomicznej oraz edukacji w obszarze empatii i tolerancji. Fundacja prowadzi m.in. ogólnopolskie projekty „ABC Ekonomii” (adresowane do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym) oraz „ABC Empatii”. Kapituła nagrodziła Laureata za skuteczny projekt edukacji ekonomicznej, który dostarcza dzieciom i nauczycielom kompetencji w tym obszarze, a także działania, które zmniejszają bariery i osłabiają stereotypy społeczne związane z osobami z niepełnosprawnościami.

Prof. Małgorzata Michel

Prof. Małgorzata Michel

Pedagożka, mediatorka, steetworkerka, działaczka społeczna i aktywistka. Wykłada na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się naukowo edukacją, wychowaniem oraz terapią dzieci i młodzieży wykluczonych i społecznie niedostosowanych. Kapituła nagrodziła Laureatkę za pionierskie, terenowe prace badawcze nad „dziećmi ulicy” jako niewidzialną w Polsce grupą społeczną oraz za zaangażowanie w rozwijanie w Polsce działalności streetworkerów, pracujących z młodzieżą wykluczoną.

Małgorzata Swędrowska

Małgorzata Swędrowska

Pedagożka, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, wykładowczyni na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Trenerka i popularyzatorka literatury dziecięcej na licznych warsztatach dla nauczycieli, bibliotekarzy i rodziców. Twórczyni koncepcji czytania wrażeniowego. Autorka książek edukacyjnych. Kapituła nagrodziła Laureatkę za wieloletnią działalność popularyzującą w lokalnym środowisku czytelnictwo wśród dzieci oraz publikacje i poradniki, które pomagają nauczycielom, rodzicom i wychowawcom „rozkochać” dzieci w książkach oraz zachęcać do czytania przez gry i zabawy.

Kira Sukhoboichenko

Kira Sukhoboichenko

Aktywistka Pokolenia Z. Działalność społeczną zaczęła w wieku 10 lat, po otrzymaniu nagrody w konkursie „Dzieciaki Startupy”. Założycielka Międzynarodowego Ruchu Latających Plecaczków, pomysłodawczyni Międzynarodowgo Dnia Plecaka, koordynatorka akcji „nastolatki nastolatkom”. Działała jako koordynatorka Centrum Integracyjno-Adaptacyjnego dla osób z Ukrainy oraz z Polski w Warszawie. Kapituła nagrodziła Laureatkę za działania społeczne i młodzieżowy aktywizm, który stał się przykładem, że warto angażować się w działalność społeczną i działać na rzecz dobra publicznego od najmłodszych lat.

Wyróżnienia

NAGRODA DLA LIDERÓW

Wioletta Łapczyńska-Nowak

Nauczycielka w szkole w Józefosławiu, za wszechstronne promowanie postaci Janusza Korczaka w lokalnym środowisku szkolnym, poprzez liczne akcje i działania, w tym wykorzystujące nowe technologie.

Ewa Radanowicz

Dyrektorka szkoły w Radowie Małym, trenerka zmian w edukacji, za zmianę kierowanej przez siebie szkoły publicznej we wzorcową otwartą placówkę, inspirującą swoim przykładem nauczycieli i dyrektorów szkół w całym kraju.

Jakub Tylman

Pedagog, terapeuta, społecznik, za niezwykłą wszechstronność i kreatywność w działalności nauczycielskiej, publicystycznej i pisarskiej oraz pomysł ogólnopolskiej akcji społecznej „Szkoła bez zadań domowych”, przywracającej uczniom prawo do wolnego czasu.

Jaśmina Wójcik

Za działalność kulturalną i artystyczną oraz organizację wielu partycypacyjnych akcji społeczno – artystycznych, czerpiących bezpośrednio z metod korczakowskich oraz działania artystyczne związane ze stuleciem domu dziecka „Nasz Dom” na Bielanach.

NAGRODA DLA INSTYTUCJI

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

Największa w Polsce organizacja pozarządowa, założona przez Alinę Edelman-Margolis, która od 1991 r. chroni dzieci przed krzywdzeniem i pomaga tym, które doświadczyły różnych form przemocy, w tym seksualnej. FDDS wspiera również dzieciom i ich opiekunom wsparcie i pomoc psychologiczną i prawną, a także prowadzi projekty badawcze. Kapituła nagrodziła fundację za ponad trzy dekady pionierskiej działalności, wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci z miłością i szacunkiem oraz skuteczne rzecznictwo publiczne i wpływ na standardy ochrony dzieci i młodzieży przed przemocą.

Młodzieżowy Strajk Klimatyczny

Młodzieżowy Strajk Klimatyczny

Polski oddział międzynarodowego ruchu młodzieży i studentów, protestującego przeciwko bierności politycznej i społecznej wobec ocieplenia klimatycznego i wywołanych przez człowieka zmian klimatycznych. Kapituła nagrodziła organizację za stworzenie prężnego, młodzieżowego ruchu społecznego, uświadamiającego rówieśnikom i dorosłym, jak poważnym zagrożeniem jest katastrofa klimatyczna, za „branie spraw w swoje ręce” i tworzenie presji, by zająć się pilnie przyszłością środowiska naturalnego.

Stowarzyszenie Koło Przyjaciół Korczakowa im. Jerzego Zgodzińskiego

Stowarzyszenie Koło Przyjaciół Korczakowa im. Jerzego Zgodzińskiego

Korczakowo to obozowe miasteczko nad jeziorem Grzybno, miejsce spotkań dzieci i młodzieży podczas obozów i kolonii. Jego historia sięga 1961 r., gdy miłośnik teatru i meloman, nauczyciel języka polskiego Jerzy Zgodziński założył drużynę harcerską im. Janusza Korczaka. Od ponad pół wieku w Korczakowie odbywają się obozy letnie i zimowe organizowane według zasad harcerstwa i idei wychowawczych Korczaka. Kapituła nagrodziła Stowarzyszenie za podtrzymywanie wieloletniej tradycji oraz inspirowanie Korczakiem kolejnych nowych pokoleń.

„Wypożyczalnia Skrzydeł” ¬– Biblioteka Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Pliszczynie

„Wypożyczalnia Skrzydeł” – Biblioteka Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Pliszczynie

Biblioteka szkolna w Pliszczynie w województwie lubelskim stanowi przykład, jak szkolna biblioteka może stać się magicznym miejscem i sprzyjać rozwijaniu wyobraźni i marzeń dzieci i młodzieży ¬– bo jak brzmi jej motto, „każda książka to skrzydła, które niosą nas do innych światów. Kapituła nagrodziła to wyjątkowe miejsce oraz jego animatorkę ¬– Iwonę Pietrzak-Płachtę za stworzenie placówki, która nie tylko zachwyca i zachęca do przebywania w niej swoją przestrzenią, ale przede wszystkim stała się prawdziwym centrum szkolnego życia i czytelnictwa.

Stowarzyszenie Koło Przyjaciół Korczakowa im. Jerzego Zgodzińskiego

Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK DZISIAJ

Festiwal powstał w 1994 r. z inicjatywy Haliny Machulskiej i Macieja Wojtyszko, stając się miejscem przeglądu wartościowych spektakli dla dzieci i młodzieży. Jest również miejscem istotnych debat, dyskusji i warsztatów na styku edukacji i kultury oraz współtworzenia teatru przez młodzież i artystów. Kapituła nagrodziła instytucję za stworzenie w Polsce jednego z największych festiwali teatralnych dla dzieci i młodzieży, podtrzymywanie i rozwijanie jego idei oraz reinterpretowanie myśli Janusza Korczaka poprzez spektakle, warsztaty, happeningi i spotkania.

Wyróżnienia

NAGRODA DLA INSTYTUCJI

Fundacja ABCXXI – Cała Polska Czyta Dzieciom

Za wieloletnie, ogólnopolskie działania i programy zachęcające rodziców do czytania dzieciom, które wzmocniły nawyki rodzinnego czytania i otwierają przed najmłodszymi nowe horyzonty.

Fundacja Orange Polska

Za prowadzony od wielu lat ogólnopolski program edukacji cyfrowej dzieci, młodzieży i nauczycieli, który istotnie zwiększył poziom cyfrowych umiejętności w polskich szkołach, a także zwraca uwagę na aspekty higieny cyfrowej.

Szkoła Podstawowa im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Grali-Dąbrowiźnie

Za stworzenie placówki, która jest w lokalnej społeczności miejscem nie tylko codziennej nauki, ale przede wszystkim stwarza warunki wszechstronnego rozwoju dzieci w atmosferze wzajemnego zaufania i szacunku.

Fundacja SEXED.PL

Za stworzenie nowoczesnej, multimedialnej platformy edukacyjnej, która zapewnia dziesiątkom tysięcy dzieci i młodzieży dostęp do rzetelnej edukacji seksualnej, wypełniając dzięki temu istotną lukę w edukacji szkolnej.

Fundacja Ronalda McDonalda

Za program „Aby rodzina mogła być razem” – zbudowanie i prowadzenie Domów Ronalda MacDonalda w Krakowie i Warszawie, dzięki którym rodzice małych pacjentów przechodzących trudne leczenie szpitalne i długotrwałe terapie mogą być obok swoich dzieci.

Młodzieżowe Centrum Kultury i Edukacji „Dom Harcerza” im. J. Korczaka w Zielonej Górze

Za wieloletnie działania tej placówki wychowania pozaszkolnego w duchu pedagogiki Janusza Korczaka w lokalnym środowisku harcerskim oraz inicjatywy podejmowane przez dyrektor Placówki Danutę Bronicką.

Klub „Wysoki Zamek”

Za stworzenie w ubogiej i trudnej dzielnicy Katowic świetlicy środowiskowej: oazy dla dzieci z rodzin w których występują problemy alkoholowe czy przemoc, miejsca gdzie znajdują serce i opiekę.