Laureaci 2022
Nagroda Główna
Nagroda dla osób publicznych
Nagroda dla liderów
Nagroda dla instytucji
LAUREATKA NAGRODY GŁÓWNEJ
Marta Ciesielska
Polonistka, kustoszka, edytorka, koordynatorka działalności Korczakianum w Muzeum Warszawy. Od kilku dekad konsultantka, autorka i współautorka projektów i prac badawczych, edukacyjnych i popularyzatorskich, dotyczących Henryka Goldszmita ¬– Janusza Korczaka, jego biografii, recepcji postaci oraz dzieła w Polsce i zagranicą. Współedytorka 15-tomowej edycji Dzieł zebranych Korczaka i wyborów tekstów źródłowych poszerzających wiedze o Korczaku m.in. poprzez prezentację instytucji i ludzi „z kręgu” Starego Doktora. Kapituła nagrodziła Mart Ciesielską za całokształt działań związanych z badaniem dziedzictwa myśli Janusza Korczaka.
NAGRODA DLA OSÓB PUBLICZNYCH
s. Małgorzata Chmielewska
Społeczniczka, prezeska fundacji „Domy Wspólnoty Chleb Życia”. Pracowała m.in. z dziećmi niewidomymi w Laskach, od 1990 r. działa we Wspólnocie Chleb Życia prowadząc domy dla bezdomnych, chorych i samotnych matek. Fundacja prowadzi 11 domów w całej Polsce, otwartych dla każdego, kto znalazł się w trudnej życiowej sytuacji. S. Chmielewska podkreśla znaczenie ekonomii społecznej oraz wartość społeczną pracy. Jest członkinią stowarzyszenia innowatorów społecznych Ashoka. Kapituła nagrodziła Laureatkę za stworzenie bezpiecznych przystani dla ludzi, którzy „wypadli z systemu” i przypominanie o szacunku dla każdego człowieka.
Krystyna Starczewska
Pedagożka, polonistka, filozofka, działaczka opozycji antykomunistycznej w PRL, uczestniczka obraz „Okrągłego Stołu”. Współtwórczyni i pierwsza dyrektorka I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego „Bednarska” w Warszawie, które przecierało szlaki szkolnictwa niepublicznego w Polsce, wieloletnia dyrektorka 20 Społecznego Liceum w Warszawie, prezeska Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej. Zajmowała się także dziełem Janusza Korczaka, psychologią humanistyczną, feminizmem i etyką. Kapituła uhonorowała laureatkę za wierność korczakowskim ideom i ich rozwijanie w praktyce, a także personalny wpływ na tworzenie nowoczesnej edukacji po 1989 roku.
Wanda Traczyk-Stawska
Żołnierz Armii Krajowej (ps. „Pączek”), harcerka, członkini „Szarych Szeregów”, uczestniczka Powstania Warszawskiego, więźniarka niemieckich obozów. Absolwentka psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat pracowała jako pedagog z młodzieżą jako pedagog w Szkole Specjalnej nr 6 dla dzieci specjalnej troski na warszawskiej Pradze oraz w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 3. Inicjatorka Izby Pamięci na Cmentarzu Powstańców na Woli. Kapituła nagrodziła Laureatkę za jej odważny i silny głos w obronie godności człowieka, wolności, równości, praw kobiet, praw dzieci i młodzieży, ochrony klimatu i mądrego patriotyzmu, głos słyszany i doceniany przez młode pokolenie Polek i Polaków.
Wyróżnienia
NAGRODA DLA OSÓB PUBLICZNYCH
Tomasz Dangel
Pomysłodawca i twórca Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci, które od 1994 r. zajmuje się pediatryczną opieką paliatywną, za wieloletnią aktywność lekarską i niesienie pomocy najmłodszym pacjentom, wymagającym opieki i troski.
Anja Rubik
Modelka, działaczka społeczna, założycielka Fundacji Sexed.pl, za stworzenie fundacji, która skutecznie i na masową skalę edukuje młodzież w zakresie praw człowieka, równości płci, relacji międzyludzkich i odpowiedzialnego życia seksualnego.
Przemysław Staroń
Nauczyciel i wychowawca, innowator edukacji ¬– za pokazywanie, że szkoła nie musi być nudna, ale może być wspaniałą przygodą, pasją i magią – nie tylko dla dzieci, ale również dla wychowawców i nauczycieli.
NAGRODA DLA LIDERÓW
Artur Czepczyński
Przedsiębiorca, założyciel Czepczyński Family Foundation działającej w obszarze edukacji ekonomicznej oraz edukacji w obszarze empatii i tolerancji. Fundacja prowadzi m.in. ogólnopolskie projekty „ABC Ekonomii” (adresowane do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym) oraz „ABC Empatii”. Kapituła nagrodziła Laureata za skuteczny projekt edukacji ekonomicznej, który dostarcza dzieciom i nauczycielom kompetencji w tym obszarze, a także działania, które zmniejszają bariery i osłabiają stereotypy społeczne związane z osobami z niepełnosprawnościami.
Prof. Małgorzata Michel
Pedagożka, mediatorka, steetworkerka, działaczka społeczna i aktywistka. Wykłada na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się naukowo edukacją, wychowaniem oraz terapią dzieci i młodzieży wykluczonych i społecznie niedostosowanych. Kapituła nagrodziła Laureatkę za pionierskie, terenowe prace badawcze nad „dziećmi ulicy” jako niewidzialną w Polsce grupą społeczną oraz za zaangażowanie w rozwijanie w Polsce działalności streetworkerów, pracujących z młodzieżą wykluczoną.
Małgorzata Swędrowska
Pedagożka, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, wykładowczyni na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Trenerka i popularyzatorka literatury dziecięcej na licznych warsztatach dla nauczycieli, bibliotekarzy i rodziców. Twórczyni koncepcji czytania wrażeniowego. Autorka książek edukacyjnych. Kapituła nagrodziła Laureatkę za wieloletnią działalność popularyzującą w lokalnym środowisku czytelnictwo wśród dzieci oraz publikacje i poradniki, które pomagają nauczycielom, rodzicom i wychowawcom „rozkochać” dzieci w książkach oraz zachęcać do czytania przez gry i zabawy.
Kira Sukhoboichenko
Aktywistka Pokolenia Z. Działalność społeczną zaczęła w wieku 10 lat, po otrzymaniu nagrody w konkursie „Dzieciaki Startupy”. Założycielka Międzynarodowego Ruchu Latających Plecaczków, pomysłodawczyni Międzynarodowgo Dnia Plecaka, koordynatorka akcji „nastolatki nastolatkom”. Działała jako koordynatorka Centrum Integracyjno-Adaptacyjnego dla osób z Ukrainy oraz z Polski w Warszawie. Kapituła nagrodziła Laureatkę za działania społeczne i młodzieżowy aktywizm, który stał się przykładem, że warto angażować się w działalność społeczną i działać na rzecz dobra publicznego od najmłodszych lat.
Wyróżnienia
NAGRODA DLA LIDERÓW
Wioletta Łapczyńska-Nowak
Nauczycielka w szkole w Józefosławiu, za wszechstronne promowanie postaci Janusza Korczaka w lokalnym środowisku szkolnym, poprzez liczne akcje i działania, w tym wykorzystujące nowe technologie.
Ewa Radanowicz
Dyrektorka szkoły w Radowie Małym, trenerka zmian w edukacji, za zmianę kierowanej przez siebie szkoły publicznej we wzorcową otwartą placówkę, inspirującą swoim przykładem nauczycieli i dyrektorów szkół w całym kraju.
Jakub Tylman
Pedagog, terapeuta, społecznik, za niezwykłą wszechstronność i kreatywność w działalności nauczycielskiej, publicystycznej i pisarskiej oraz pomysł ogólnopolskiej akcji społecznej „Szkoła bez zadań domowych”, przywracającej uczniom prawo do wolnego czasu.
Jaśmina Wójcik
Za działalność kulturalną i artystyczną oraz organizację wielu partycypacyjnych akcji społeczno – artystycznych, czerpiących bezpośrednio z metod korczakowskich oraz działania artystyczne związane ze stuleciem domu dziecka „Nasz Dom” na Bielanach.
NAGRODA DLA INSTYTUCJI
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Największa w Polsce organizacja pozarządowa, założona przez Alinę Edelman-Margolis, która od 1991 r. chroni dzieci przed krzywdzeniem i pomaga tym, które doświadczyły różnych form przemocy, w tym seksualnej. FDDS wspiera również dzieciom i ich opiekunom wsparcie i pomoc psychologiczną i prawną, a także prowadzi projekty badawcze. Kapituła nagrodziła fundację za ponad trzy dekady pionierskiej działalności, wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci z miłością i szacunkiem oraz skuteczne rzecznictwo publiczne i wpływ na standardy ochrony dzieci i młodzieży przed przemocą.
Młodzieżowy Strajk Klimatyczny
Polski oddział międzynarodowego ruchu młodzieży i studentów, protestującego przeciwko bierności politycznej i społecznej wobec ocieplenia klimatycznego i wywołanych przez człowieka zmian klimatycznych. Kapituła nagrodziła organizację za stworzenie prężnego, młodzieżowego ruchu społecznego, uświadamiającego rówieśnikom i dorosłym, jak poważnym zagrożeniem jest katastrofa klimatyczna, za „branie spraw w swoje ręce” i tworzenie presji, by zająć się pilnie przyszłością środowiska naturalnego.
Stowarzyszenie Koło Przyjaciół Korczakowa im. Jerzego Zgodzińskiego
Korczakowo to obozowe miasteczko nad jeziorem Grzybno, miejsce spotkań dzieci i młodzieży podczas obozów i kolonii. Jego historia sięga 1961 r., gdy miłośnik teatru i meloman, nauczyciel języka polskiego Jerzy Zgodziński założył drużynę harcerską im. Janusza Korczaka. Od ponad pół wieku w Korczakowie odbywają się obozy letnie i zimowe organizowane według zasad harcerstwa i idei wychowawczych Korczaka. Kapituła nagrodziła Stowarzyszenie za podtrzymywanie wieloletniej tradycji oraz inspirowanie Korczakiem kolejnych nowych pokoleń.
„Wypożyczalnia Skrzydeł” – Biblioteka Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Pliszczynie
Biblioteka szkolna w Pliszczynie w województwie lubelskim stanowi przykład, jak szkolna biblioteka może stać się magicznym miejscem i sprzyjać rozwijaniu wyobraźni i marzeń dzieci i młodzieży ¬– bo jak brzmi jej motto, „każda książka to skrzydła, które niosą nas do innych światów. Kapituła nagrodziła to wyjątkowe miejsce oraz jego animatorkę ¬– Iwonę Pietrzak-Płachtę za stworzenie placówki, która nie tylko zachwyca i zachęca do przebywania w niej swoją przestrzenią, ale przede wszystkim stała się prawdziwym centrum szkolnego życia i czytelnictwa.
Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK DZISIAJ
Festiwal powstał w 1994 r. z inicjatywy Haliny Machulskiej i Macieja Wojtyszko, stając się miejscem przeglądu wartościowych spektakli dla dzieci i młodzieży. Jest również miejscem istotnych debat, dyskusji i warsztatów na styku edukacji i kultury oraz współtworzenia teatru przez młodzież i artystów. Kapituła nagrodziła instytucję za stworzenie w Polsce jednego z największych festiwali teatralnych dla dzieci i młodzieży, podtrzymywanie i rozwijanie jego idei oraz reinterpretowanie myśli Janusza Korczaka poprzez spektakle, warsztaty, happeningi i spotkania.
Wyróżnienia
NAGRODA DLA INSTYTUCJI
Fundacja ABCXXI – Cała Polska Czyta Dzieciom
Za wieloletnie, ogólnopolskie działania i programy zachęcające rodziców do czytania dzieciom, które wzmocniły nawyki rodzinnego czytania i otwierają przed najmłodszymi nowe horyzonty.
Fundacja Orange Polska
Za prowadzony od wielu lat ogólnopolski program edukacji cyfrowej dzieci, młodzieży i nauczycieli, który istotnie zwiększył poziom cyfrowych umiejętności w polskich szkołach, a także zwraca uwagę na aspekty higieny cyfrowej.
Szkoła Podstawowa im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Grali-Dąbrowiźnie
Za stworzenie placówki, która jest w lokalnej społeczności miejscem nie tylko codziennej nauki, ale przede wszystkim stwarza warunki wszechstronnego rozwoju dzieci w atmosferze wzajemnego zaufania i szacunku.
Fundacja SEXED.PL
Za stworzenie nowoczesnej, multimedialnej platformy edukacyjnej, która zapewnia dziesiątkom tysięcy dzieci i młodzieży dostęp do rzetelnej edukacji seksualnej, wypełniając dzięki temu istotną lukę w edukacji szkolnej.
Fundacja Ronalda McDonalda
Za program „Aby rodzina mogła być razem” – zbudowanie i prowadzenie Domów Ronalda MacDonalda w Krakowie i Warszawie, dzięki którym rodzice małych pacjentów przechodzących trudne leczenie szpitalne i długotrwałe terapie mogą być obok swoich dzieci.
Młodzieżowe Centrum Kultury i Edukacji „Dom Harcerza” im. J. Korczaka w Zielonej Górze
Za wieloletnie działania tej placówki wychowania pozaszkolnego w duchu pedagogiki Janusza Korczaka w lokalnym środowisku harcerskim oraz inicjatywy podejmowane przez dyrektor Placówki Danutę Bronicką.
Klub „Wysoki Zamek”
Za stworzenie w ubogiej i trudnej dzielnicy Katowic świetlicy środowiskowej: oazy dla dzieci z rodzin w których występują problemy alkoholowe czy przemoc, miejsca gdzie znajdują serce i opiekę.